U zimu godine 1953. veoma mraznu, penjao sam se pod krov jedne
kuće u ulici Strahinjića Bana; tu, u sobi sa
nezastakljenim prozorima, živio je Dado
Đurić, lumpenproleter, kepec-filozof, « čovjek od gvožđa », kome
elementarne sile ne mogu ništa, najzad jedan od najboljih
slikara koje znam. Prostor u kome sam, ne skidajući kaput i ne
sjedajući (jer nije bilo stolice), razgovarao sa Dadom
o smislu « sveg ovoga » što treba da postane
sadržaj slikarstva, umjetnosti, enterijer tog našeg
nedjeljnog, prijepodnevnog eseja pamti se i poslije skoro 20
godina; u sobi se nalazio kostur kreveta (sem žice na njemu
nije bilo ničega), nekoliko slika na gomili, okrenutih zidu,
jedan sto sa koga se farba izgubila. Na stolu se nalazila krletka bez
ptice, dvije lobanjice, pretpostavljam glodarskog porijekla, i jedna
prastara anziskata sa rozikastim, bradatim Faustusom
austro-ugarskog tipografskog porijekla. To je bilo apsolutno sve i ma
koliko se trudio da od ovih elemenata sastavim sasvim docnije
neku « sliku » Dadovog života, nekakav
prikaz njegovih « prilika » na asketskim
počecima jedne karijere, sve se raspadalo u potpuni besmisao
jer se pomoću tih šest predmeta nije moglo « živjeti, u realističkom, praktičnom i
pragmatičnom smislu, ni jednog jedinog dana ».
Budući dijete prirode, nesalomljivi fizikus kome ni glad ni
hladnoća « ne mogu ništa »,
prenebregavši praktičnu stranu « problema
», Dado je, vjerovatno riješio da postoji na
način « simboličan »,
sintetičan, skvrčen na svojoj žici-krevetu
pokriven kratkim kaputićem skinutim sa sebe. Dado je u tom
potpuno praznom prostoru morao da sanja jedan mnogopredmetni, pretrpani
svijet, koji se uskoro počeo da pomalja na njegovim platnima.
Faustus sa austrougarske ušećerene anziskarte bio je
neka vrsta njegove legitimacije, programa, slika
filozofsko-estetskih preobražaja koji su ga
očekivali. Lobanjice glodara označavale su ne samo
ideogram smrti, kojoj je Dado na najbukvalniji način pokazivao
« dugi nos », već i vrhunsku temu njegovog
slikarstva, temu ogoljavanja. (Već tada on je bio naslikao
svog Plavog biciklistu što se rastače na
pozamanterijske pojedinosti od kojih je bio sastavljen, sliku koja je
htjela da pokaže kako se sve, pa i jedan biciklista
može rastaviti na sastavne djelove, « bez
krvi », kao neka mehanizovana, mnogodjelna lutka). Ostaje
još kavez, opet jedna simbolična stvar, predmet koji
ne služi svojoj namjeni, već opominje, brani
sopstvenim prisustvom smisao slobode, Dadu toliko drage.
Ovaj dadovski inventar, ta simbolična kritika ne umjetnosti,
već « okoline » koja ovu uslovljava,
pokazuje jedno « čisto stanje »
egzistencije, ne njegov svakodnevni tok, već njegov
praznični, kategorijalni vid, ne njegov oblik, već
njegovu suštinu. Smišljajući svoj
dubretarski kosmos, svoju košmar-civilizaciju u kojoj se
predivotni svijet XX vijeka kužno rastače na
sopstvene djelove. Dado je, zauzvrat, živio « kao na
slici » u praznom prostoru, ni u čemu. Ovaj
faustovski dogadaj, ova zbrka oblasti, ta inverzija života i
umjetnosti, odigravala se i odigrala se, kako rekoh, u zimu godine
1953. na moje oči.
Trinaest godina docnije, u jesen 1966, otišavši na
sada već poznati majur Eruval, ustanovio sam da je Dado samo
kvantitativno obogatio i prostorno razgranao svoj simbolični
način života, doktrinarno započet u ulici
Strahinjića Bana. Prelazeći preko
najovještalijih navika civilizacije (električna
struja, vodovod, telefon) kao preko stvari vrijednih da budu
zanemarene, nastanivši se prije više godina u ovoj
zablaćenoj oblasti, šumovitoj, čistoj i
strašnoj, mimo platna koja je nastavio da snabdijeva
personalom svoje podzemne civilizacije, memorijom povratnika iz pakla,
Dado je počeo da islikava svaki djelić tog posjeda,
da artistički organizuje i estetički
preobražava sve što se u kompleksu tih prostranih
odaja moglo podvesti pod crtu kreacije i stvaralaštva.
Koračajući kroz ovaj lavirint soba, penjući
se škripavim ste-penicama i zavirujući pod krov
nijesam prestajao da pronalazim nove djelove te prostrane
kuće-slike, tog sumanutog dvorca-skulpture,
sačinjenog od blata, otpada-ka, ideograma,
simboličkih predmeta, upropašćenog
namještaja, vatre i misli jednog genija. Kao u nekoj vrsti
rastresitog skladišta, kao u kakvom magacinu poslije seobe, iz
koga su iznesene glavne stvari, « roba », dok su
ostali samo tragovi šalâ onih koji su ovdje radili,
Dadova francuska kuća ispunjena je crtežima po
zidovima, dovajanim skulpturama, rashodovanim i «
slikarski » dopravljenim pokućstvom,
onesposobljenim lutkama, ogledalima iz drugog carstva,
ispunjenim životinjama, amerikanskim suvenirima i jednom
stolicom – kolicima « koja su pripadala sekretaru Napoleona
III za njegovu šetnju Luksemburškim parkom »
, nedavno kupljenim na jednoj licitaciji. Izlazeći dosta
rijetko iz svog ateljea smještenog u susjednoj zgradi, Dado je
tokom dugih godina ovog dobrovoljnog izgnanstva minuciozno izvedenim
crtežima ukrašavao zidove i ragastore,
pretvarajući mrlje, pukotine, kvarove u malteru, na
način potpuno leonardovski, u elemente i sastojke svoje
linearne igre. Moglo bi se svakakao izbrojati nekoliko hiljada
crteža kojima je Dado ispunio unutrašnjost jednog
starog zidnog časovnika, kojima je prekrio dvije
zastrašujuće kvaziantičke glave, mnoge
lutke-modele njegove slikarske svakodnevnice, uglavnom
obezglavljene ili na drugi način unakažene.
Ne bivajući zadovoljan onim što je uradio na
jednoj slici, Dado je počeo da puni
crtežima njen ram, pokazujući na slikovit
način ekspanziju jedne umjetnosti kojoj granice,
ograničenja, « ramovi » idu na
nerve.. Loveći u okolnim baruštinama razne
životinjice, uglavnom i ponovo, glodare, Dado ih je
preparirao, a zatim stavljao na različita mjesta po
kući, na predmete (čineći ovima pakost i
uvredu), najviše medutim, na jedno školsko gipsano
poprsje, slično našim « Njegošima
» i « KaradMima », a koji su,
kako se sjećam, glavni medijumi mučeničkih
časova crtanja ovdašnjih osnovaca. Na tog francuskog
« Njegoša », odlomljenog nosa i
prilično osramoćenog, Dado je izučavao
rezultate svog skupljaštva, stvarajući jedno pravo
eruvalsko božanstvo, pežorativno shvaćeno
penatsko ovaploćenje čuvarkuće,
strašno, smiješno i sintetično istovremeno.
Nemajući druge želje do da slika, Dado je, svojim
razgranatim, crtežom, ovom jednostavnom « slikom » koja malo-pomalo prekriva cijeli njegov gogenovski
egzil, cijelu tu rajsku štalu i obećani dvor, ipak na
pragu da ostvari jedan cjeloviti artistički univerzum,
život u slici, švitersovski merc, jednom
riječju.